Chci získat asistenta pro výuku angličtiny

Role mentora/mentorky

Pro úspěšné fungování Fulbrightova Programu asistentů ve výuce angličtiny je zcela zásadní pravidelná, otevřená a dobrá spolupráce mentorů s asistenty. Jak uvidíte v níže uvedeném seznamu doporučení, tato spolupráce jednoznačně přesahuje prostor školních lavic a kabinetů. Vaše škola nejlepších výsledků programu dosáhne, pokud asistenta nebo asistentku začlení do pedagogického sboru a do komunity ve městě, pokud asistentovi/asistentce nabídne účast na společných víkendových aktivitách a zprostředkuje kontakt s vrstevníky. Čas asistentů se studenty můžete velmi efektivně rozšířit zapojením asistentů do mimoškolních aktivit, debatním kroužkem, pozváním asistenta na lyžařský výcvik, ples nebo školní výlet. Role mentora/mentorky je náročná a vyžaduje hodně času navíc. Před podáním žádosti proto školám doporučujeme důkladně zvážit, zda je určená osoba schopná a ochotná tento čas navíc asistentovi nebo asistentce věnovat. Ze zkušeností víme, že desetiměsíční spolupráce mentorů s asistenty je pro většinu zúčastněných skvělou zkušeností umožňující vlastní profesní rozvoj, bližší seznámení s novou kulturou a nezřídka navázání dlouhotrvajících přátelství. K úspěchu je však třeba oboustranná tolerance, trpělivost a ochota k dialogu.


Mentor/mentorka

Je hlavní kontaktní osobou pro asistenta/asistentku ve výuce angličtiny na škole.

Komunikuje s asistentem/asistentkou již před příjezdem do České republiky, ideálně e-mailem. S asistentem/asistentkou řeší praktické otázky týkající se ubytování, výuky, dalších seminářů a možnosti mimoškolních aktivit.

Představí program kolegům a vedení školy. Poskytne kolegům k náhledu stručný profil asistenta/asistentky v češtině. Zváží umístění profilu na nástěnku v učebně angličtiny.

Pomáhá asistentovi/asistentce zvládnout dopravu z letiště do města určení – pomůže vyhledat dostupný dopravní spoj nebo vyzvedne asistenta/asistentku na letišti.

Ukáže asistentovi/asistentce školu, seznámí asistenta/asistentku s dalšími členy pedagogického sboru, zejména s kolegy angličtináři, s vedením školy a s osobami zabývající se výchovou a chováním studentů.

Ukáže asistentovi/asistentce město nebo (ještě lépe) tímto úkolem pověří skupinu studentů.

Sestavuje a během roku případně upravuje rozvrh asistenta/asistentky.

Dohlíží na spolupráci asistenta/asistentky s dalšími kolegy angličtináři během celého roku.

Poskytuje asistentovi/asistentce pravidelnou zpětnou vazbu na jeho/její hodiny.

Pomáhá asistentovi/asistentce se začleněním do městské komunity – doporučí kulturní, sportovní, turistické aktivity v okolí, upozorní na probíhající festivaly, trhy apod.

Doporučí asistentovi/asistentce možné víkendové aktivity, a sice zejména během prvních měsíců. V rámci svých možností zváží seznámení asistenta/asistentky se svou rodinou, se svými přáteli.

Pokusí se asistenta/asistentku seznámit s vrstevníky ve městě.

Zamýšlí se nad tím, jak asistentovi/asistentce přiblížit místní kulturu, zvyky a tradice. Ideální je, když různí členové pedagogického sboru nebo i studenti asistenta/asistentku zvou na různé akce (např. cyklovýlet, rybaření, výlet na chatu, hon, zábava, návštěva sklípku).


Aktuality

Česko-slovenské léto s Fulbright-Hays programem

Ve spolupráci se slovenskou Fulbrightovou komisí pořádáme od 8.července měsíční program pro americké středoškolské učitele. Okolo patnácti učitelů ze všech koutů a škol Spojených států se bude dílem na Slovensku a vetšinou v Čechách seznamovat prostřednictvím seminářů, přednášek a praktických ukázek s tématy kulturního dědictví,

Úspěch českých učitelů v programu TEA!

Čtyři středoškolští učitelé vycestují na šest týdnů do USA na školení o posilování mediální gramotnosti. V tříkolovém výběrovém řízení uspěli učitelé angličtiny a umění z Gymnázia Dobruška, Střední průmyslové školy Trutnov, Gymnázia Tišnov a z Vyšší odborné školy zdravotnické a Střední školy zdravotnické Ústí nad Labem.

Rozlučka pro americké stipendisty

S koncem akademického roku končí i pobyt vetšiny našich amerických stipendistů. Na rozlučku 8.června v Anežském klášteře a posléze na lodi přišlo 30 ETAs, kteří asistují ve výuce angličtiny na středních školách, vědci a studenti. Bylo nás přes padesát. Stay in touch!