Pro úspěšné fungování Fulbrightova Programu asistentů ve výuce angličtiny je zcela zásadní pravidelná, otevřená a dobrá spolupráce mentorů s asistenty. Jak uvidíte v níže uvedeném seznamu doporučení, tato spolupráce jednoznačně přesahuje prostor školních lavic a kabinetů. Vaše škola nejlepších výsledků programu dosáhne, pokud asistenta nebo asistentku začlení do pedagogického sboru a do komunity ve městě, pokud asistentovi/asistentce nabídne účast na společných víkendových aktivitách a zprostředkuje kontakt s vrstevníky. Čas asistentů se studenty můžete velmi efektivně rozšířit zapojením asistentů do mimoškolních aktivit, debatním kroužkem, pozváním asistenta na lyžařský výcvik, ples nebo školní výlet. Role mentora/mentorky je náročná a vyžaduje hodně času navíc. Před podáním žádosti proto školám doporučujeme důkladně zvážit, zda je určená osoba schopná a ochotná tento čas navíc asistentovi nebo asistentce věnovat. Ze zkušeností víme, že desetiměsíční spolupráce mentorů s asistenty je pro většinu zúčastněných skvělou zkušeností umožňující vlastní profesní rozvoj, bližší seznámení s novou kulturou a nezřídka navázání dlouhotrvajících přátelství. K úspěchu je však třeba oboustranná tolerance, trpělivost a ochota k dialogu.
Mentor/mentorka
Jehlavní kontaktní osobou pro asistenta/asistentku ve výuce angličtiny na škole.
Komunikuje s asistentem/asistentkou již před příjezdem do České republiky, ideálně e-mailem. S asistentem/asistentkou řeší praktické otázky týkající se ubytování, výuky, dalších seminářů a možnosti mimoškolních aktivit.
Představí program kolegům a vedení školy. Poskytne kolegům k náhledu stručný profil asistenta/asistentky v češtině. Zváží umístění profilu na nástěnku v učebně angličtiny.
Pomáhá asistentovi/asistentce zvládnout dopravu z letiště do města určení – pomůže vyhledat dostupný dopravní spoj nebo vyzvedne asistenta/asistentku na letišti.
Ukáže asistentovi/asistentce školu, seznámí asistenta/asistentku s dalšími členy pedagogického sboru, zejména s kolegy angličtináři, s vedením školy a s osobami zabývající se výchovou a chováním studentů.
Ukáže asistentovi/asistentce město nebo (ještě lépe) tímto úkolem pověří skupinu studentů.
Sestavuje a během roku případně upravuje rozvrh asistenta/asistentky.
Dohlíží na spolupráci asistenta/asistentky s dalšími kolegy angličtináři během celého roku.
Poskytuje asistentovi/asistentce pravidelnou zpětnou vazbu na jeho/její hodiny.
Pomáhá asistentovi/asistentce se začleněním do městské komunity – doporučí kulturní, sportovní, turistické aktivity v okolí, upozorní na probíhající festivaly, trhy apod.
Doporučí asistentovi/asistentce možné víkendové aktivity, a sice zejména během prvních měsíců. V rámci svých možností zváží seznámení asistenta/asistentky se svou rodinou, se svými přáteli.
Pokusí se asistenta/asistentku seznámit s vrstevníky ve městě.
Zamýšlí se nad tím, jak asistentovi/asistentce přiblížit místní kulturu, zvyky a tradice. Ideální je, když různí členové pedagogického sboru nebo i studenti asistenta/asistentku zvou na různé akce (např. cyklovýlet, rybaření, výlet na chatu, hon, zábava, návštěva sklípku).
V novém školním roce na středních školách po celé České republice pomůže s výukou angličtiny 30 stipendistů Fulbrightova programu. Mladí Američané ve věku od 21 do 30 let, čerství absolventi bakalářských nebo magisterských programů, do České republiky jezdí asistovat středoškolským učitelům již od roku 2005
Chystáte se podat přihlášku na rok 2024/25 a chcete se na něco zeptat? Pořádáme pro Vás speciální webinář otázek a odpovědí. Budeme se s vámi těšit na viděnou 25. září ve 14:00. Registrujte se prosím na https://bit.ly/prihlaskaQA Do formuláře můžete napsat i svoje otázky. Link
Pracujete v neziskové organizaci již více, než dva roky a chcete se inspirovat v USA? Toto stipendium Vám umožní výjezd na dobu 3-5 měsíců, kdy v podobně zaměřené organizaci v USA či na univerzitě můžete pracovat na svém projektu, konzultovat s experty a diskutovat své