Na základě zkušeností asistentů, mentorů a dalších zástupců škol v minulých letech jsme vypracovali seznam doporučení pro úspěšné fungování programu na Vaší škole. V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat. Spolupráci škol a asistentů během školního roku průběžně monitorujeme, vážíme si zpětné vazby a snažíme se program postupně vylepšovat.
Školy mohou zapojit asistenty do výuky anglického jazyka (nikoli odborných předmětů vyučovaných v angličtině, pokud si to asistenti sami nevyžádají) maximálně na 20 vyučovacích hodin týdně. Asistenti spolupracují na hodinách s učiteli angličtiny a v případě, že se osvědčí, může jim být přenechána zodpovědnost za samostatnou výuku – v učebně však vždy musí být pedagog školy přítomen. Na začátku školního roku doporučujeme vzít asistenty do výuky a ukázat jim několik hodin, aby si udělali představu o obvyklém průběhu výuky a o jazykové úrovni studentů.
Doporučujeme, aby škola s asistentem/asistentkou komunikovala už před začátkem školního roku, tedy během léta. Je třeba dohodnout termín příjezdu, zajistit provizorní ubytování a domluvit organizaci brněnského přípravného semináře.
Škola musí asistentovi/asistentce včas poskytnout přesné informace o pravidlech vyučovaní, administrativních předpisech školy, dnech volna, známkování a o jeho/její roli ve výuce.
Je třeba poskytnout seznamy studentů ve třídách, kde bude asistent/asistentka působit – zásadní jsou počty studentů v hodinách a správná výslovnost jmen studentů. Přestože o využití asistentů ve výuce rozhoduje každá škola sama, doporučujeme dopředu zvolit třídy tak, aby asistenti stejné studenty potkávaly alespoň jednou týdně. Studenti si tak na asistenty lépe zvyknou a asistenti si snáze zapamatují jejich jména. Přidělení asistentů do mnoha tříd se neosvědčilo.
Učitelé anglického jazyka by měli na začátku školního roku určit, zda hodnocení asistentů ovlivní celkovou známku jejich studentů. S těmito pravidly je potom třeba seznámit asistenta/asistentku i studenty. Pokud hodiny s asistenty žádný vliv na výslednou známku nemají, studenti obvykle nejsou moc motivovaní. Na některých školách proto volí systém, kdy aktivita studentů v konverzačních hodinách s asistentem/asistentkou tvoří např. 30 procent z celkového hodnocení.
Škola by měla zapojit asistenta/asistentku i do mimoškolních aktivit. Asistenti si Českou republiku vybrali z 66 zemí, které jsou v programu zapojeny, a mají tedy zájem seznámit se s lidmi, tradicemi a kulturou. Asistenta/asistentku můžete brát na školní výlety, plesy a jiné akce školy. Je důležité, aby se asistenti cítili být plnohodnotnou součástí pedagogického sboru a školní komunity, proto důrazně doporučujeme seznámit asistenta/asistentku se všemi členy pedagogického sboru.
Při hledání ubytování dejte asistentům možnost výběru. Přestože mají k dispozici různé informace a fotografie z internetu, nemají praktickou zkušenost se životem a možnostmi ubytování v daném městě. Pro hostitelskou školu a mentory může být shánění ubytování náročné, proto doporučujeme začít včas. Asistenti mají finanční prostředky na úhradu ubytování. Není vhodné, aby asistent nebo asistentka bydleli v rodině některého z učitelů, a rozhodně by neměli bydlet se svým mentorem nebo mentorkou. Nejrozumnější variantou je zajistit provizorní ubytování na dobu ihned po příjezdu a trvalé ubytování si potom asistent na místě vybere sám.
Nezapomeňte asistentům sdělit, jaké učebnice, texty, audiovizuální pomůcky, kopírky, tiskárny a tabule mohou využívat k přípravě na hodiny i během výuky.
Přístup k internetu ve škole i doma je pro asistenta důležitý především pro přípravu učebních materiálů.
Komise asistentům pomáhá s vyřízením víz, po příjezdu jim však pomozte s registrací na cizinecké policii. Podrobnější informace od nás obdržíte.
V minulosti mezi asistenty a mentory vznikla řada nedorozumění týkajících se odlišných postojů k genderu a rase. Spojené státy americké jsou velmi multikulturní, proto Američany v České republice často překvapují otevřeně formulované negativní názory na různé menšiny – Romy, Židy, homosexuály, aj. a v současné době také na pomoc a přijímání uprchlíků.
Pro zájemce o Fulbright-Schuman stipendium, které je zaměřeno na výzkumné a studijní projekty s tematikou vztahů EU-USA a EU-NATO, pořádá belgická Fulbrightova komise webinář 21.10. od 10 hod. Zaregistrovat na něj se můžete zde: https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_LR9wtFHeRsSJCYaHQdOK_w#/registration Program je administrován kolegy z belgické komise, veškeré informace o
Všichni naši stipendisté z USA pro zimní semestr dorazili! Připravili jsme pro ně orientační program, během kterého se dozvěděli informace o České republice a diskutovali své projekty. Stipendisty a jejich rodiny také přivítal velvyslanec USA v ČR, Bijan Sabet. Zajímá vás, kdo dorazil? Podívejte se
Usměvavá a milá poradkyně Hani Hurtová (která je součástí poradenské síte EducationUSA) začala pracovat virtuálně a při jiné organizaci. Nyní je součástí AFS a kontaktovat ji můžete přes e-mailovou adresu: gro.a1728947837sunoi1728947837tacud1728947837e@avo1728947837truhh1728947837 Potřebujete-li poradit se studiem v USA, neváhejte se na ni obrátit. On-line konzultaci si můžete