Chci studovat v USA

Doktorské studium

Doktorské studium v USA navazuje na studium magisterské nebo i přímo na bakalářské a bývá spolu s magisterským studiem označováno jako „graduate“. Stejně jako v České republice se jedná o studium směřující k akademické nebo vědecké kariéře.

Studenti z Evropy, pokud jsou absolventy tříletých bakalářských programů, mohou mít ovšem problémy s uznáním ekvivalence s americkým bakalářem. Doporučujeme se informovat u každé školy na její politiku ohledně tříletých bakalářů.

Studenti s dokončeným magisterský, nebo inženýrským programem by v USA neměli mít žádné problémy.

Doktorské studium trvá čtyři až osm let v závislosti na oboru. Studium je dokončeno po úspěšném získání potřebného počtu kreditů za předměty, složení komplexních závěrečných zkoušek a odevzdání dizertační práce.

Jak doktorské studium vypadá?

Cílem studentů doktorského programu je příprava na vědeckou nebo akademickou dráhu.

Student musí zpočátku studia absolvovat předměty, následně se ale soustředí na samostatnou výzkumnou práci, nejčastěji vedoucí k dokončení vlastní výzkumné práce (dizertace) pod vedením svého akademického poradce.

Doktorandi se ovšem také často podílí na výzkumu nebo výuce. Jsou tak v podstatě juniorskými akademickými pracovníky školy.

Jak vybrat školu?

Graduální studium je považováno v USA za něco „navíc“. Je proto více než u bakaláře podstatné nadefinovat si kariérní cíle, kterých chci navazujícím studiem dosáhnout, a tomu je třeba podřídit výběr programu.

Účelem výběru školy je „fit“, tedy nalezení akademického pracoviště, které bude zajímavá pro uchazeče a zároveň uchazeč bude zajímavý pro ně. Musí se tedy jednat o vzájemně výhodný partnerský vztah.

U doktorského programu je nejdůležitější úzké odborné zaměření programu, jeho obsah, nabídka předmětů v rámci studia a výzkumné aktivity katedry a profesorů.

Uchazeč by si měl zase analyzovat své silné stránky a udělat si přehled o tom, co škole může nabídnout.

Jak probíhá přijímací řízení?

Přijímací řízení amerických škol je založeno na posouzení kvalit a vhodnosti uchazeče pro program na základě dodaných podkladů, obvykle formuláře přihlášky, výsledků z předchozího studia, bodového skóre ze standardizovaných přijímacích testů, doporučujících dopisů, esejí apod. Příprava kvalitních podkladů zabírá hodně času, zvláště příprava na přijímací testy, takže je vhodné začít již v předposledním ročníku.

Podklady je nutné na školu dodat do stanovené uzávěrky. U výběrových škol bývají uzávěrky velmi brzy, často třičtvrtě roku před plánovaným začátkem studia a někdy dokonce ještě dříve.

Kde a jak získat stipendia?

Každý zájemce o studium v USA by si měl udělat rozpočet, včetně posouzení výše vlastních zdrojů. Americké vysoké školy jsou hodně drahé a většina českých studentů potřebuje stipendia. Nejčastějším zdrojem finanční pomoci jsou samotné americké školy.

V případě doktorských programů je časté, že studenti jsou školou významně finančně podporováni, ať už stipendijně nebo nabídnutím placených pracovních pozic (assistantships) ve výzkumu nebo ve výuce. Výhodou je proto zkušenost s výzkumem nebo výukou.

Protože zdrojem financí jsou pro doktorské studenty jsou nejčastěji výzkumné granty, nejvíce podpory obvykle nabízí výzkumně zaměřené univerzity.

Zdroje mimo americké školy jsou omezené. Jednou z možností jsou vládní stipendia Fulbrightova programu.


Aktuality

Webináře ke stipendiím na rok 2024/25

Všechno, co chcete vědět o studiu a výzkumu v USA v rámci Fulbrightova programu se dozvíte na našich webinářích. Pro zájemce o stipendia Fulbrightovy komise na rok 2024/2025 jsme připravili sérii prakticky zaměřených webinářů k jednotlivým programům. Účastnit se jich budou také čerství absolventi a

Finance Specialist – hledáme nového kolegu/novou kolegyni

Do Komise J. Williama Fulbrighta hledáme kolegu nebo kolegyni na pozici: Finance Specialist  Požadujeme: — ukončené magisterské vzdělání a alespoň pět let praxe v účetnictví, rozpočtování nebo provádění auditů, nejlépe se zaměřením na neziskové organizace, — výbornou znalost českého i anglického jazyka, — znalost problematiky

Kontroverzní témata ve třídě – webinář pro učitele

Fulbrightova komise zve středoškolské učitele na webinář o kontroverzních tématech ve výuce. Webinář proběhne ve čtvrtek 23. února od 16. do 17. hodiny na platformě ZOOM. Své poznatky ze studií v několika zemích světa, příklady dobré praxe, ověřené postupy i další zdroje během webináře představí